Mijlpalen 2012

  1. Kick Off Tourist Save The World: De start van het jaar begint goed met een  gecoördineerd door het Do-rist team met welgeteld 50 positieve acties rondom 7 verschillende thematische toeristen-routes door de stad, en een infoguide met 36 aanvullende opties. Deelnemers van Tourist Save The World trekken nu nog zonder begeleiding de stad in op een goede daden route, bepakt met materialen en middelen, wat breed opgepakt wordt door de pers. Het succes is er, maar met een waterroute, een sociale route,  een voedselroute en nog enkele andere is er zoveel keus dat besloten wordt de ultieme vorm de gaan ontwikkelen gedurende heel 2012. Het is de eerste keer voor Terra Futura dat individuele mensen betalen voor het werk dat wij doen.
  1. Tourist Save The World Guided Tours: Met intense trots zien wij in Juli het zomerticketboekje van Tours&Tickets met ons product Tourist Save The World tour op pagina 18 als tegenhanger van de Cannabis tour. We weten nu dat 700.000 toeristen ons zullen kunnen vinden, en nemen velen mee in de 7 verschillende verkoopkanalen van onze ‘nieuwe vrienden’ zoals ook Yellow BikeUitjes.nl en Stayokay. Het is de eerste keer dat we als Terra Futura een geloofwaardig kostendekkend product met enorme potentie ‘op de markt’ brengt.
  1. Tourist Save The World – On skates: Met 60 good deed skaters de grootste tour op dat moment verzamelen we onder leiding van wereldredder Joke met financiële support van Pekoenja in de zomer tegen het avonduur het Vondelpark in om 3 goede daden te realiseren door heel Amsterdam. Het is het eerste moment dat er om kostendekking te stuwen zelfs t-shirts verkocht worden van wat wij doen.
  1. Terra College: Ten overstaan van 100en mensen in de zaal wordt de prijs uitgereikt door wereldredder Jill voor de essay wedstrijd van deonze “Occupy Everything” campagne. De categorieën waren ‘mijn revolutionaire wetsvoorstel en haar problemen’ en ‘verblindende eerlijkheid’ waarin brieven werden geschreven om de ‘superrijken’ uit te nodigen meer te investeren in onze collectieve welvaart. De winnaar was de open brief aan Nina Storms. De brief aan Reinout Oerlemans had met 1500+ het grootste aantal individuele lezers. Enkele maanden later besloot een anonieme donor om ons de eerste en tevens ook grootste particuliere investering te doneren, ter wille van onze overleving: een maand salaris voor beide krachten achter de missie.
  1. Terra Academy: In onze ambitieuze zoektocht vinden we steeds meer gelijkgestemden die actief willen worden als ‘goede daden tourguide’. Hiervoor krijgen we in de herfst van 2012 middelen van een anoniem fonds, en hiermee investeren we onder andere inmateriaalkosten om een trainingsmodules op te zetten voor devaardigheidstrainingen van onze nieuwe tourguides in Amsterdam en elders. Met het “onlinen” van onze vacatureswordt ons nest van welwillende pro-actieve mensen worden steeds groter, en met de aanname van ‘new business developers’ raken we tot een Terra Heroes team met 12 werknemers voor een betere wereld.
  1. Tourist Save The World educatieve tak: Nadat tours met financiële support van K&W en Mariastroot Fondszijn ontwikkeld door jonge pedagogen voor senioren en voor kinderen gaatin de herfst een nieuwe groep pedagogen mee om te ervaren wat goede daden tours zijn. Daarnaast werpen projectgroepen van het Honours Programme van Inholland zich op om Tourist Save The World in 4 verschillende ‘communities’ uit te werken voor 2 steden. Visionair duurzaamheidsondernemer Ruud Koornstra en Good & Green Guide initiatiefnemer Harold Verhagen worden gevraagd om tijdens “Terra’s Dragons Den” plaats te nemen in Februari 2013.
  1. Apps2savetheworld: – Onze drift voor wereldreddende technologie broeit en we bouwen onze eerste webappMobilerank, in opdracht van Rank a Brand, die voorts in 2013 gelanceerd werd. Het   iVrijwilliger projectCompas4compassion, Zalikgaanstemmenjaofnee lopen zoals gebruikelijk met innovatieve wereldreddende ICT projecten vooralsnog stuk op financiële dekking. Een nieuw team gaat ism Zinweb aan de slag met de WereldKalender met app. Na 10 sites in 4 jaar, is dit ons eerste jaar als Appsbouwer. En we hebben de smaak goed te pakken!
  1. Locals Save The East: Voor ons nieuwe tourproject Locals Save The World, organiseren we een pilot vanuit thuisbasis Meevaart in Oost. Na verschillende inventatisatietochten door de wijk, en flink wat denkwerk creëerden we een vol en actief programma waarin buurtinitiatieven van Oost in het zonnetje worden gezet en nieuwe bewoners worden getoond waar je vrijwilligerswerk kan doen. Tijdens de nationale keep it clean dag regelen we bewoners en toeristen om het toeristisch centrum gezamenlijk stad schoon te houden.
  1. Finales: we belanden met onze goede daden tours in de finales van het Oranje Fonds Groeiprogramma, ontvangen de accenture innovation award aanmoedigingsprijs in de categorie “Superior Customer Experience”, en worden gekozen in de top 10 duurzaamheid van Nederland tijdens de Duurzame Dinsdag(44:57). Het zijn belangrijke en emotionele momenten voor ons, waarin grote partijen wederom aangeven de potentie te zien voor wat we doen. We worden gevraagd voor Stand-up for inspiration en op Radio 2, tijdens een radiopitch in het programma Hemelbestormers lijken de presentatoren loslippig in hun aanname voor onze selectie in de wedstrijd radicale vernieuwers van de VN en Kennisland.
  1. Most Valued Project Award:  Het ‘goede organisaties boosten’ plan, ontsponnen op Astoria met “Gevoel & Kennis”, het Terra Futura bestuur van 2010-2011 wordt voorgesteld, doorontwikkeld en na 1 jaar vergaderen overgenomen door het AlertFonds als “MVP” (Most Valued Project Award). Met een jaarlijks budget van 3600€, worden 4 topprojecten uitgekozen die ongevraagd een financieel steuntje in de rug krijgen, voor hun volgende project. En ja, inderdaad, bewust ongevraagd, bewust gewaardeerd.
  1. Verhuizing: Na kantoor gehouden te hebben op Corvershof, Astoria en Meevaart, hebben we nu onze intrek genomen in het Mozeshuis aan het Waterlooplein 205, 1011PG in Amsterdam. Het Amsterdams ‘huis van Compassie’ voelt nu al als een nieuw thuis, en vandaar blijven we actief voor een betere wereld, in de wens om velen mee te mogen nemen om op een leuke manier te laten zien wat je met elkaar daaraan kan bijdragen
  1. Terra Tours: Als rode draad dit jaar voor onze ontwikkeling staat professionalisering van onze tours voor een betere wereld centraal. Met vele pilots, en eerdere projecten zijn we tot de kennis gekomen die nodig is om walkingtours en bikingtours succesvol aan te kunnen bieden, op groeiende schaal. Terra Tours wordt de kroon op ons werk, een sociale onderneming die onder Terra Futura de tours organiseert voor

Bewoners:       Locals Save The World

Bezoekers:      Tourist Save The World en

Bedrijven:        Terra Team Tours.

Compagnon en wereldredder van het eerste uur Niels Visker wordt aangesteld als projectleider van Terra Tours en hoofd sales & marketing.

De twee typen tassen in 2012-2013

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *