Supervision filmwedstrijd

In het project Birth of Image exploreerden europese jongeren in het maken van filmpjes en documentaires voor de wedstrijd Supervision, dat als wereldreddend thema had: ‘be the change you want to see in the world’. Het project werd geleid door de griekse jongeren-media organisatie Global Soma, ondersteund door o.a. Youth in Action en stichting Olde Vechte, en kreeg hierbij aanvullende support van Terra Futura en een aantal andere organisaties. Gezamelijk zaten zij ook in de Jury van Supervision. De wedstrijd, informatie en de filmpjes zijn te zien via www.birthofimage.com.

Supervision: Iedereen heeft een boodschap te vertellen
December 22, 2010

Een unieke Europese media competitie heeft deze week z’n sluitingsdatum bereikt. De Supervision Youth Media wedstrijd liep online voor een periode van 6 maanden, met meer dan tweehonderd inzendingen door jonge mensen uit heel Europa.

Een wedstrijd in naam die nauwlijks op één leek. De doelgroep was niet-professionele beeld-makers (dat wil zeggen, iedereen) in de leeftijd van 15 tot 30. We gebruikten de evenement wand van de meest populaire social networking site, Facebook, voor het indienen van foto’s en grafische ontwerpen, en Vimeo voor video‘s. Er was geen gebruikelijke iPhone of geldprijs te winnen, maar een diner bij kaarslicht in Italië. Er was geen media-instelling die het project steunde.Er waren ook geen commerciële sponsors en het glans-merken aanwezig. De slogan van het project, ” Be the Change You Want to See” werd geleend van Mahatma Gandhi.

Waarschijnlijk niet cool genoeg. Entertainment waarde nul.

En dat is waarom de resultaten zo verschrikkelijk spannend zijn.

De kwaliteit van de beelden, persoonlijke berichten, de diversiteit van inzichten, keuzes en opmerkingen gemaakt door de Supervision’s kunstfilmmakers is adembenemend.

De voorspelbare kiekjes uit de natuur, stedelijke landschappen en alledaagse voorwerpen. Uit hun verband bevrijde portretten van mensen en dieren, effectief gebruikt om gevoelens uit te drukken. Foto’s die de routine overstijgen en de onopgemerkte aspecten van het dagelijks leven uitvergroten.

De meeste niet-professionele video-projecten uit het jeugdwerk blijven onafgemaakt. Dat maakte dat de video’s die werden ingezonden, des te meer schitterend. De muzikale blijheid van “Play Life”, de charmante manipulatieve soundtrack van “The Globe”, de levendigheid van de jongens bij “Women” zijn … Oh yeah! Ze geven mij de sterke indruk dat mensen hebben genoten van het maken van deze video’s.

Supervision is een voorbeeld van fotografie en video die iedere dag word gemaakt, overal, door iedereen en de sociale netwerken zorgen ervoor dat ze er uit voor altijd zullen zijn. Het is de kunst van jonge mensen en de expressie van levendigheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *